معلم شهید

وبلاگ جامع شهید مرتضی مطهری

معلم شهید

وبلاگ جامع شهید مرتضی مطهری

بایگانی

گلچینی از سخنان استاد مطهری

دوشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲ ب.ظ


صبر و حوصله است که دوست قدیمی ظفر و موفقیت است ، در اثر صبر و حوصله است که نوبت ظفر می رسد . اگر صبر و استقامت و حوصله باشد ، بی استعدادترین افراد هم ولو در یک زمان طولانی به هدف خواهند رسید .


برگرفته از کتاب حکمت ها و اندرزها



من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم ، که خیال نکنند را ه حفظ معتقدات اسلامی ، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است . از اسلام فقط با یک نیرو میشود پاسداری کرد و آن علم است وآزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه صریح و روشن با آنها .


برگرفته از کتاب پیرامون انقلاب اسلامی


زنان در طول تاریخ تنها مولد و زاینده مردان و پرورش دهنده جسم آنها نبوده اند بلکه الهام بخش و نیرو دهنده و مکمل مردانگی آنها نیز بوده اند .


برگرفته از مجموعه ‏آثار استادشهیدمطهرى ،آینده انقلاب اسلامى ایران ج‏24؛ ص 303




قرآن در پیوند انسان با خدا زیباترین بیانها را آورده است خدای قرآن برخلاف خدای فلاسفه یک موجود خشک و بی روح و بیگانه با بشر نیست ؛ خدای قرآن از رگ انسان به انسان نزدیکتر است .با انسان در داد و ستد است، با او خشنودى متقابل دارد، او را به خود جذب مى‏ کند و مایه آرامش دل اوست: أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. بشر با او انس و الفت دارد، بلکه همه اشیاء او را مى‏ خواهند و او را مى‏ خوانند. تمام موجودات از عمق و ژرفاى وجود خود با او سر و سرّ دارند، او را ثنا 


برگرفته از مجموعه آثار استادشهیدمطهرى، وحى و نبوت ج‏2 ، ص 223



بشر در زندگی خاص خود اعم از زندگی فردی و اجتماعی احیانا مشمول لطفها ورحمت های خاصی می شود که او را دستگیری می کند و از سقوط نجات می دهند .


برگرفته از مجموعه‏ آثا راستادشهیدمطهرى ، امدادهاى غیبى در زندگى بشر، ج‏3 ، ص345


 
ایمان مذهبی تنها یک سلسله تکالیف برای انسان علیرغم تمایلات طبیعی تعیین نمی کند بلکه جهان را در نظر انسان تغییر می دهد .



برگرفته از کتاب انسان و ایمان 




هر علمی که بحال اسلام و مسلمین نافع است و برای آنها لازم است آن را باید از علوم دینی شمرد ، و اگر کسی خلوص نیت داشته باشد و برای خدمت به اسلام و مسلمین آن علم را تحصیل میکند مشمول اجر و ثوابهایی که در تحصیل علم گفته شده هست ، مشمول این حدیث هست که « فرشتگان بزیر پای طالبان علم پر می نهند » اما اگر خلوص نیت در کار نباشد تحصیل هیچ علم ولو یاد گرفتن ایات قرآن باشد اجر و ثوابی ندارد .

برگرفته از کتاب رهبری نسل جوان، قسمت فریضه علم




ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد . فکر این نسل از نظر مذهبی آنچنانکه باید راهنمایی نشده است . اگر مشکی در راهنمایی این نسل باشد بیشتر در فهمیدن زبان و منطق او و روبرو شدن با او ، با منطق و زبان خودش است و در این وقت است که هر کسی احساس میکند این نسل بر خلاف آنچه ابتدا به نظر می رسد لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارد.

برگرفته از کتاب مساله حجاب 




ایمان هم یکی از حوائج فطری و تکوینی است و بلکه حاجت است و هر وقت به سرچشمه ایمان و معنا رسیدیم و نور خدا را مشاهده کردیم و خدا را در روح و جان خود دیدیم و مشاهده کردیم آن وقت است که معنای ساعدت و لذت و بهجت را درک می کنیم .


برگرفته از کتاب حکمت ها و اندرزها 




از نظر قرآن انسان موجودی است که توانایی دارد جهان را مسخر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت بگمارد و هم می تواند به اسفل سافلین سقوط کند . این خود انسان است که باید تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایی خویش را تعیین نماید .


برگرفته از کتاب انسان در قرآن 




اگر ایمان پیدا شود اخلاق و عدالت پا برجا می شود ، اخلاق و عدالت بدون ایمان مذهبی مثل نشر اسکناس بدون پشتوانه است .


برگرفته از کتاب گفتارهای معنوی





یکی از بارزترین صفات عقل برای انسان همین تمییز و جداکردن است . جدا کردن سخن راست از دورغ و سخن ضعیف از سخن قوی و سخن منطقی از سخن غیر منطقی و خلاصه غربال کردن است .
عقل آن وقت برای انسان عقل است که به شکل غربال در بیاید ، یعنی هر چه را که وارد می شود سبک، سنگین کند ، غربال کند ، آنهایی را که به درد نمی خورد دور بریزد و بدرد خورها را نگاه دارد .


برگرفته از کتاب تعلیم وتربیت اسلامی شهید مطهری



قدر مسلم این است که بشر عشق را ستایش می‏کند ، یعنی یک امر قابل‏ ستایش می‏داند ، در صورتی که آنچه از مقوله شهوت است قابل ستایش نیست‏ . مثلا انسان شهوت خوردن یا میل به غذا که یک میل طبیعی است دارد . آیا این میل از آن جهت که یک میل طبیعی است هیچ قابلیت تقدیس پیدا کرده‏ ؟ تا به حال شما دیده‏اید حتی یک نفر در دنیا بیاید میلش را به فلان غذا ستایش کند ؟ عشق هم تا آنجا که به شهوت [ جنسی ] مربوط باشد ، مثل‏ شهوت خوردن است و قابل تقدیس نیست ، ولی به هر حال این حقیقت ، تقدیس شده است و قسمت بزرگی از ادبیات دنیا را تقدیس عشق تشکیل‏ می‏دهد .


برگرفته از کتاب فطرت شهید مطهری(ره) ص۹۵



میان آنچه عشق نامیده می‏شود و به قول ابن سینا " عشق عفیف " ، و آنچه به صورت هوس و حرص و آز و حس تملک در می‏آید - با اینکه هر دو روحی و پایان ناپذیر است - تفاوت بسیار است . عشق ، عمیق و متمرکزکننده نیروها و یگانه پرست است واما هوس ، سطحی و پخش کننده نیرو ومتمایل به تنوع و هرزه صفت است . 

برگرفته از کتاب مسئله حجاب استاد شهید مطهری ص۱۱۴



شرافت زن اقتضا می کند هنگامی که از خانه بیرون می رود متین و سنگین و باوقار باشد ، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچگونه عمدی که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد ، زباندار لباس نپوشد ، زباندار راه نرود ، زباندار و معنی دار به سخن خود آهنگ ندهد . 

برگرفته از  از کتاب مساله حجاب 




صراط مستقیم باریک‏ است،کمی از این طرف برویم پرت می‏شویم ، کمی از آن طرف برویم هم پرت‏ می‏شویم ، اندکی به نام عفت و عصمت و پاکی ، زن را بکشانیم به گوشه‏ صندوقخانه ها ، پرت شده ایم ، یک ذره به نام دخالت خانمها در اجتماعات و فعالیتها حریم ( در " مسئله حجاب " این حدود کاملا مشخص شده ) را بشکنیم نیز از آن طرف افتاده ایم‏ شرکت ملازم با اختلاط نیست شرکت ملازم با نوعی التذاذ جنسی از یکدیگر بردن نیست........منطق اسلام یک منطق معتدل است .

برگرفته از کتاب پیرامون جمهوری اسلامی

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۴
سجاد خودی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی