معلم شهید

وبلاگ جامع شهید مرتضی مطهری

معلم شهید

وبلاگ جامع شهید مرتضی مطهری

بایگانی

شهید مطهری در زلال کلام حضرت امام خمینی رحمه‏ الله

دوشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۳۷ ب.ظ


ویژگی‏ های استاد مطهری

درباره ی ویژگی‏های علمی، اخلاقی و اعتقادی شهید مطهری رحمه‏الله ، از حضرت امام رحمه‏الله تعبیرهای گویای بسیاری نقل شده است از جمله این که:

«... شهید بزرگ‏وار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام... مردی که در اسلام‏شناسی و فنون مختلفه ی اسلام و قرآن کریم کم نظیر بوده... من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود، مردگان را حیات می‏بخشند و به ظلمت‏ها نور می‏افشانند، به اسلام بزرگ و امت اسلامی تبریک می‏گویم... مطهری در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود...».

«... مرحوم مطهری یک فرد بود جنبه‏ های مختلف در او جمع شده بود و خدمتی که به نسل جوان و دیگران، مرحوم مطهری کرده است، کم کسی کرده است... .»

خدمات شهید مطهری

حضرت امام رحمه ‏الله به مناسبت‏های گوناگون، از خدمات ارزنده شهید مطهری به فرهنگ جامعه اسلامی سخن گفته‏اند؛ ایشان در جایی فرمودند:«مرحوم حاج شیخ مرتضی مطهری قدس‏سره عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرده و با کج روی‏ها و انحرافات، مبارزه ی سرسختانه کرد... وی خدمت‏های ارزشمندی به اسلام و علم نمود. در عمر کوتاه خود، اثرات جاویدی به یادگار گذاشت که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود. او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسایل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بی‏قلق و اضطراب، به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت...

جایگاه آثار استاد مطهری

درباره ی آثار فکری و قلمی شهید مطهری رحمه ‏الله ، از حضرت امام خمینی رحمه ‏الله ، رهنمودهای بسیاری خطاب به مردم، به ویژه قشر دانش‏جو و نسل جوان نقل شده که در آن، بهره‏برداری شایسته از این آثار، تأکید شده است. از جمله این که:

«... اکنون شنیده می‏شود که مخالفین اسلام و گروه‏های ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام‏شکن خود دست جوانان عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند. من به دانشجویان و طبقه روشنفکر متعهد توصیه می‏کنم که کتاب‏های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‏های غیراسلامی فراموش شود...»

در جای دیگر فرمودند: «... آثار قلم و زبان او بی‏استثنا، آموزنده و روان بخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می‏گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرح‏زا است».

علاقه ی امام رحمه ‏الله به شهید مطهری

علاقه ی حضرت امام رحمه ‏الله به استاد مطهری، غیرقابل وصف است. نقل کرده‏اند، حضرت امام، آن قدر که هنگام شهادت استاد مطهری متأثر شدند، از شهادت فرزند دانشمند خویش، حاج آقا مصطفی متأثر نشده بودند. گواه بزرگ این ادعا، کلماتی است که در نخستین بیانیه ی حضرت امام رحمه‏الله پس از شهادت استاد مطهری آمده است. گوشه‏ای از آن بیانیه، از این قرار است: «... من فرزند بسیار عزیزی را از دست داده‏ام و در سوگ او نشستم که از شخصیت‏هایی بوده که حاصل عمرم محسوب می‏شد.... فرزند عزیزی که پاره تنم بود... این جانب نمی‏توانم در این حال، احساسات و عواطف خود را نسبت به این شخصیت عزیز ابراز کنم... مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه‏ای محکم برای حوزه‏های دینی و علمی و خدمت‏گزاری سودمند برای ملت و کشور بود. خدایش رحمت کند و در جوار خدمت‏گزاران بزرگ اسلام جایگزین فرماید... .»

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۴
سجاد خودی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی